blog blog .

blog

چرا بهترین ایده‌ها زیر دوش حمام به ذهنمان خطور می‌کنند؟



سرانجام دانشمندان ممکن است کشف کرده باشند باشند که چرا زیر دوش حمام به ایده‌های نابی دست پیدا می‌کنیم.

D6-IraniCard
این حقیقتی است که به‌طورکلی به رسمیت شناخته شده و در عین حال به‌خوبی درک نشده است: ایده‌های بزرگ زیر دوش حمام به ذهن می‌رسند. دانشمندان از سال‌ها پیش درمورد این پدیده که به «اثر حمام» معروف است و علت اتفاق افتادن آن بحث می‌کنند. اکنون دو آزمایش جدید علت این امر را تا حدودی آشکار کرده است.

تازه‌ترین آزمایش‌ها به سرپرستی زک ایروینگ، مدرس فلسفه علوم شناختی در دانشگاه ویرجینیا انجام شد و نشان می‌دهند تمرکز ثابت روی یک وظیفه ممکن است دشمن خلاقیت باشد.

یافته‌ها نشان می‌دهند که به جای فکر کردن درمورد یک مسئله تا زمانی که حل شود، بهتر است استراحت کنید و به کار دیگری که کمی خوشایند است، مانند دوش گرفتن مشغول شوید. این محیط ممکن است به ذهن شما اجازه دهد تا بدون هدف یا جهت خاصی، البته با قدری محدودیت، سرگردان شود.

پژوهشگران فکر می‌کنند که وقتی ذهن شما سرگردان می‌شود، احتمال بیشتری وجود دارد که به نتیجه‌ی هوشمندانه‌ای دست پیدا کنید. از طرف دیگر، به‌نظر نمی‌رسد انجام کارهای ملال‌آور و یکنواخت ذهن را به اندازه کافی برای تولید ایده‌های خلاقانه تحریک کند. در این شرایط، به احتمال زیاد حواستان به کلی پرت می‌شود یا همچنان درباره‌ی مسئله اصلی فکر خواهید کرد. ایروینگ توضیح می‌دهد: «فرض کنید در یک مسئله گیر کرده‌اید. چه می‌کنید؟ احتمالاً کار ملال‌آور و یکنواختی انجام نمی‌دهید. درعوض کاری خوشایند مانند پیاده‌روی، باغبانی یا حمام انجام می‌دهید. همه این فعالیت‌ها نسبتاً جذاب و سرگرم‌کننده هستند.»

مقاله‌ی مرتبط:
چگونه می‌توان ذهنی خلاق داشت
از دیرباز، آزمایش‌های انجام‌شده روی اثر حمام نتایج متناقضی حاصل کرده‌اند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که انجام وظیفه بدون چالش به مغز اجازه می‌دهد تا سرگردان شود و خلاقیت را به جریان می‌اندازد. اما این یافته‌ها در مطالعات دیگر تکرار نشده است.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۳۵:۵۸ توسط:admin موضوع: نظرات (0)