blog blog .

blog

با عجیب ترین کوسه‌های جهان آشنا شوید؛ از کوسه‌ بدون پوست تا غول تک چشم

آیا شنیدن کلمه‌ی «کوسه» تصویری از آرواره‌های ربات‌مانند و به هم ساییدن دندان‌های ترسناک این موجودات را به یادتان می‌آورد؟ با اینکه این تصویر مربوط به کوسه‌ی بزرگ سفید بسیار نمادین است، تنوع کوسه‌ها بسیار فراتر از آن چیزی است که فیلم‌های ترسناک به تصویر می‌کشند. دنیای کوسه‌ها پر از گونه‌هایی با چشم‌های درشت، گونه‌هایی بامزه و کوچک و مجموعه‌ای از گونه‌ها است که ممکن است تنها در کابوس‌هایتان دیده باشید. حتما خوشحال خواهید شد اگر بدانید یکی از گونه‌ها با دندان اره‌ای چرخان مدت‌ها پیش منقرض شده است. به هر حال نمونه‌های متعددی از این گونه‌های دوست داشتنی وجود دارند. در این مقاله به معرفی ۲۰ گونه از عجیب‌ترین کوسه‌های جهان می‌پردازیم:

کوسه شاخدار
کوسه‌های شاخدار (Heterodonuts francisci)، جانورانی کوچک، آرام و بی‌ادعا هستند. این کوسه‌ها روزها در شکاف سنگ‌های آب‌هایی به عمق کم‌تر از ۱۲ متر مخفی می‌شوند و هنگام شب برای شکار بیرون می‌آیند. این نوع کوسه‌ها شناگران خوبی نیستند و گاهی به جای شنا از باله‌های خود برای خزیدن استفاده می‌کنند. این گونه بیشتر از نرم‌تن‌ها و خارپوست‌هایی مثل جوجه‌تیغی دریایی تغذیه می‌کنند. کوسه‌های شاخدار علاوه بر توانایی خزیدن، دارای تیغه‌های تیزی در پشت هستند. این تیغه‌ها از زمان تولد وجود دارند به محافظت از آن‌ها در برابر شکارچی‌ها کمک می‌کنند.

کوسه شاخدار

نوزاد کوسه‌ی شاخدار در بستر دریا
کوسه‌ جیبی
کوسه‌های جیبی نه‌تنها در کف دست جا می‌شوند بلکه ظاهری مانند نهنگ‌های عنبر دارند. این گونه‌ی جیبی با نام علمی Mollisquama mississipipiensis در سال ۲۰۱۰ در خلیج مکزیک کشف شد. دلیل نام‌گذاری این کوسه‌ها اندازه‌ی کوچکشان نیست، بلکه سوراخ جیب‌مانندی است که نزدیک به باله‌ی سینه‌ی آن‌ها قرار دارد. ازآنجاکه تاکنون تعداد اندکی کوسه‌ی جیبی کشف شده‌اند، پژوهشگرها هنوز اطلاعات زیادی از بیولوژی این گونه‌ها ندارند؛ اما احتمالا از سوراخ جیب‌مانند خود برای دفع فرومون یا مایع بیولومینست استفاده می‌کنند.

کوسه جیبی

کوسه‌های جیبی آمریکایی برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ در خلیج مکزیک کشف شدند

کوسه‌ وال
کوسه‌های وال با طول حدودا ۱۰ متر، بزرگ‌ترین گونه‌های زنده‌ی کوسه در دنیا به شمار می‌روند؛ اما تنها اندازه‌ی بزرگ باعث نشده این گونه‌ها در فهرست عجیب‌ترین کوسه‌ها قرار بگیرند، بلکه دندان‌های چشمی آن‌ها مورد توجه قرار گرفتند.

پژوهشگرهای ژاپنی در سال ۲۰۲۰ متوجه شدند چشم کوسه‌های وال با دندان‌های کوچکی به نام دندانه‌های پوستی احاطه شده‌اند. کوسه‌ وال‌ها پلک ندارند و این دندان‌های پوستی مانند کیسه‌هایی برآمده چشم کوسه‌ها را حفظ می‌کنند. ظاهر این دندان‌های کوچک مانند دندان‌های آسیاب انسان است و از چشم کوسه‌های وال در برابر حملات موجودات کوچک‌تر اقیانوس محافظت می‌کنند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۱۷:۱۸ توسط:admin موضوع: نظرات (0)