blog blog .

blog

از علل و نشانه پاره شدن تاندون پا تا درمان و مراقبت


سلامت متخصصین
از علل و نشانه پاره شدن تاندون پا تا درمان و مراقبت
پاره شدن تاندون پا میتواند به دلیل پریدن یا برخی بیماری های مزمن باشد و علائمی مانند درد زیر کاسه زانو و ورم و کبودی جلوی زانو دارد.
هر آنچه باید در مورد پاره شدن تاندون ساق پا بدانید
تاندون کاسه زانو، ساختاری است که کاسه زانو را به استخوان کشگک متصل می کند و رباط ساختاری است که یک استخوان را به استخوان دیگر وصل می کند. بنابراین برخی از افراد به این رباط، رباط کاسه زانو می گویند. اما این ساختار واقعا ماهیچه چهار سر ران را به استخوان ساق پا متصل می کند به طوری که تاندون ماهیچه به استخوان متصل می شود.

تاندون کاسه زانو بخش مهمی از مکانیزم عضله منبسط، در قسمت پایین است. مکانیزم عضله ء منبسط شامل ماهیچه چهار سر ران، تاندون چهار سر ران، (کاسه زانو)و تاندون کاسه زانو است. این ساختارها با هم کار انجام می دهند تا زانو بتواند صاف شود، و می تواند این کار را با نیروی قابل توجهی انجام دهد.

مکانیزم عضله ء منبسط برای عملکرد های نرمال مثل راه رفتن و بالا رفتن از پله و فعالیت های ورزشی، از جمله دویدن و لگد زدن، حیاتی است. بدون مکانیزم عضله ء منبسط انجام همه این فعالیت ها می تواند مشکل باشد.

علائم پاره شدن تاندون ساق پا:
چنانچه در این بخش از نمناک گفته ایم فردی که معمولا پاره شدن تاندون کاسه زانو را تحمل می کند ورزشکار مرد و جوان است. این آسیب در افراد میانسال که به طور فیزیکی فعال هستند، شایع شده است. آسیب معمولا به شکل یک فرود غیرعادی هنگام پریدن است که در آن ماهیچه چهار سر ران منقبض و زانو به شدت راست می شود.

این پدیده به اصطلاح انقباض غیر عادی نامیده می شود و فشار بسیار زیادی را بر تاندون وارد می کند. ورزشکارانی که این آسیب را تحمل می کنند ممکن است احساس سوزش کنند که به طور معمول قادر به راه رفتن پس از جراحت نیستند.

نشانه های معمول پاره شدن تاندون کاسه زانو شامل:

درد مستقیم زیر کاسه زانو
ورم و کبودی در قسمت جلو زانو
نقص یا نقطه ضعف در جایی که تاندون فشرده می شود
سختی در راه رفتن یا انجام فعالیت های ورزشی
پاره شدن تاندون پا

علل پاره شدن تاندون پا:
مشخص شده است تقریبا تمام بیمارانی که پارگی تاندون کاسه زانو دارند، بافت غیر طبیعی تاندون با تندینوزیس مزمن در آنها وجود دارد. تاندون کاسه زانو معمولا در ناحیه آبخیز تاندون آسیب دیده است، جایی که جریان خون به بافت و تاندون ضعیف است.

پریدن، ضعف تاندون، تاندونیت کاسه زانو، تزریق کورتیکواستروئید و بیماری های مزمن از علل پارگی کاسه زانو به شمار می روند.

بیماری های مزمن:
ضعف تاندون ها هم چنین می تواند از بیماری هایی که تامین خون را مختل می کنند، ناشی شود. بیماری های مزمن که می توانند تاندون را ضعیف کنند عبارتند از:

نارسایی مزمن کلیه
آبتالیپوتنینمی بیش از حد
آرتروز روماتوئید
لوپوس اریتماتوس سیستمیک (SLE)
دیابت
عفونت
بیماری متابولیک
استفاده از داروهایی مثل کورتیکواستروئیدها و استروئیدها آنابولیک به افزایش ضعف عضلانی و تاندون ارتباط دارد. پارگی تاندون می تواند در محیط های غیر ورزشی رخ دهد. معمولا در این افراد دلیل برای ضعیفی کاسه زانو وجود دارد مثل یک بیماری سیستماتیک که تاندون ها را ضعیف کرده یا جراحی اخیر که باعث ضعف تاندون شده است. درمان معمولا در ورزشکاران و غیر ورزشکاران مشابه است.

منبع:نمناک


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۵۲:۰۴ توسط:admin موضوع: نظرات (0)