blog blog .

blog

عدم تحمل گرما: علائم، علل و درمان

عدم تحمل گرما وضعیتی است که در آن بدن نمی‌تواند دمای داخلی خود را به‌خوبی کنترل کند. این امر می‌تواند موجب افزایش خطر دچارشدن به گرمازدگی شود که می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد.

برخی از بیماری‌ها موجب کاهش تحمل دربرابر گرما می‌شوند و فرد را مستعد گرمازدگی می‌کنند، بنابراین افرادی که دچار این شرایط هستند، باید در تابستان یا در محیط‌های گرم بیشتر مراقب باشند. لایوساینس یا متخصصان پزشکی درمورد عدم تحمل گرما صحبت کرده است و از آن‌ها درباره‌ی علل، علائم و درمان‌های ممکن سؤال کرده است.

عدم تحمل گرما چیست؟
دکتر دبورا لی، دکترای پزشکی از کلینیک آنلاین دکتر فاکس توضیح می‌دهد: «عدم تحمل گرما اختلالی در تنظیم دمای بدن است. عدم تحمل گرما وضعیتی جدی است که خطر گرمازدگی را افزایش می‌دهد. بدن وقتی خیلی گرم شود، نمی‌تواند کار کند. گرمای بیش‌ازحد موجب مرگ سلول‌ها می‌شود، احتمال لخته‌شدن خون افزایش پیدا می‌کند و روده‌ها توکسین‌ها را وارد جریان خون می‌کنند. اعضای بدن شروع به از کار افتادن می‌کنند و آسیب مغزی بازگشت‌ناپذیری ممکن است رخ دهد.»

مطالعه مروری که در مجله‌ی Pediatrics in Review منتشر شده است، هشدار می‌دهد که بین تب و گرمازدگی تفاوت وجود دارد، زیرا بدن حتی هنگام تب تنظیم دما را تحت کنترل دارد، اما هنگام گرمازدگی این کنترل را از دست می‌دهد.

مقاله‌های مرتبط:
چگونه می‌توان از سرمای کشنده جان سالم به در برد؟
نشانه‌های هشداردهنده مرگ دراثر گرمازدگی
دکتر طارق محمود، مدیر پزشکی کلینیک Concepto Diagnostics بیشتر توضیح می‌دهد: «افرادی که دچار عدم تحمل گرما هستند، سطوح غیرعادی از حساسیت به گرما را تجربه می‌کنند. حساسیت به گرما به‌خودی‌خود بیماری نیست، اما شرایطی وجود دارند که می‌توانند باعث شوند که فرد دچار آن شود و همچنین می‌تواند نشانه بیماری زمینه‌ای باشد. فرد دچار عدم تحمل گرما، ممکن است علائم جسمی نظیر افزایش تعریق یا علائم روانی مانند احساس اضطراب را نشان دهد. مهم است که در شرایط گرما به بدن خود توجه کنید، زیرا بیماری‌های مرتبط با گرما طی تابستان چشمگیرتر هستند و در موارد حاد می‌توانند موجب مرگ شوند.»

بنا به اطلاعات وب‌سایت Johns Hopkins Medicine، وقتی فرد گرمای زیادی را تجربه می‌کند، کم‌آبی خطر دیگری است که ممکن است رخ دهد. اگر از داروهای ادرارآور استفاده می‌کنید، باید مراقب باشید که بدنتان دچار کم‌آبی نشود، زیرا این امر می‌تواند موجب تکرر ادرار شود و آب و نمک را از بدن خارج کند.

کم‌آبی شدید ممکن است به درمان با مایعات داخل وریدی نیاز داشته باشد، بنابراین اگر فکر می‌کنید که بدنتان ممکن است دچار کم‌آبی شدید شده باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۱۳:۱۶ توسط:admin موضوع: نظرات (0)